18 Nisan 2010 Pazar

Pardus 2009.1 Anthrooides Virgo

Solda gördüğümüz tatlı kuş nesli tükenmek üzere olan Anthropoides virgo'nun ta kendisi. Son günlerde haberlere de konu olan bu kuşu aslında duymayanınız yok. Bilinen adı ile 'Telli Turna'dan bahsetme sebebim ise Pardus 2009.1 ve genel olarak Pardus 2009.1'in hoşuma giden ve gitmeyen yanlarından bahsetmek istemem.
Pardus, TÜBİTAK UEKAE tarafından geliştirilen Linux/OS üzerine yazılmış (tıpkı Mac/OS gibi) dünyanın en hızlı işletim sistemlerinden birisi. Açık kaynak kodlu lisansa sahip olduğu için içerdiği bütün program ve yazılımlar ile birlikte tamamen ücretsiz olarak hizmete sunuluyor. Üstelik isterseniz çok cüzi bir miktar para (2,36 TL) ödeyerek kapınıza kadar getirtebiliyorsunuz.
Pardus 2007 çıktığından beri "Windows mu, Pardus mu?" sorusunu cevaplamaya çalıştım. Hala cevabını bulduğumu sanmıyorum ama uzun bir git-gel döneminden sonra Pardus'u tercih ettim; en azından şu an için onu kullanıyorum.
Pardus'u bu kadar övdüm ama sevmediğim yanları elbette var. En önemli nokta, Windows'un denetimine alışmış birisi olarak ayarlamaları yapmakta zorlanmam ve aradığımı bulamamam. Windows'a hiç de benzemeyen bir dosyalama sistemi mevcut. Bu da Pardus'un kullanımını biraz zorlaştırıyor. İkincisi ise Firefox'daki takılmalar. Firefox'dan kaynaklandığı düşünülse bile Pardus'un mevcut donanımlarla uyumunun sıkıntılı olması ve DirectX yerine OpenGL ile çalışmasının da buna etkisi olduğunu düşünüyorum.
Pardus'u kullanmamın bir sebebi de TÜBİTAK tarafından hazırlanıyor olması. Tamamen Türk mühendisler tarafından sürekli geliştiriliyor ve güncelleniyor. Bu da Pardus'un yenilenme ve uyum gücünü en üst seviyeye çıkarıyor.
Açık kaynak kodlu olması, amatör ya da profesyonel kullanıcıların Pardus'u kendi ihtiyaçlarına yönelik geliştirmesine de olanak sağlıyor. Ancak bunun için iyi bir programlama bilgisi gerekiyor. Çünkü Pardus yine Windows'un aksine C++, Visual gibi kodlama dilleri yerine Pyhton, Java gibi daha esnek diller kullanıyor.
Pardus'un bir özelliği ise birçok Linux/OS türevinde olduğu gibi sadece görünüm değişikliğine dayalı olmaması. Program uzantılarına kadar herşeyi ile özgün. Eşsiz program ve yazılım deposunu kullanarak bunlardan yüzlercesini ".pisi" uzantılı zahmetsizce kurabilirsiniz.
Pardus'un belki de en kullanışsız yönü internet ile çok içli dışlı olması. Çevrimdışı kullanımlarda epey zorluk çıkabiliyor. En basiti, işinize yarayacak bir programı anında bulamıyorsunuz. ".pisi" uzantılı dosyaları direk kaydetmek için de epey uğraşıyorsunuz. Çünkü Pardus'un deposundan inen yazılımlar direk kuruluyor ve meydanda ".pisi" uzantılı hiçbir kurulum dosyası kalmıyor.
Bu birkaç olumsuz yanı dışında Pardus'u çok seviyorum. KDE4 ile kullanışı da epey zevkli ve hızlı. Bir ara da Pardus'un en kullanışlı programlarından bahsedeceğim. Beni takip etmekten vazgeçmeyin. :)

alıntıdır:
http://benyazdimolmusmu.blogspot.com/